Humilment el que he fet aleshores és agafar les xifres de passatgers dels últims 10 anys de les dues instal.lacions a partir de les dades que rigorosament publica Aena al seu web (per cert, en podrien prendre exemple els responsables de l'Aeroport d'Alguaire)
Madrid
|
Barcelona
|
|||
MPax
|
%Var
|
MPax
|
%Var
|
|
2002
|
33,9
|
21,3
|
||
2003
|
35,9
|
5,7%
|
22,8
|
6,6%
|
2004
|
38,7
|
8,0%
|
24,6
|
7,9%
|
2005
|
42,1
|
8,9%
|
27,2
|
10,6%
|
2006
|
45,8
|
8,7%
|
30,0
|
10,5%
|
2007
|
52,1
|
13,8%
|
32,9
|
9,6%
|
2008
|
50,8
|
-2,4%
|
30,3
|
-8,0%
|
2009
|
48,4
|
-4,7%
|
27,4
|
-9,4%
|
2010
|
49,9
|
3,0%
|
29,2
|
6,5%
|
2011
|
49,7
|
-0,4%
|
34,4
|
17,8%
|
2012
|
45,2
|
-9,0%
|
35,1
|
2,2%
|
Com es veu, durant aquest curt període l'evolució del nombre de passatgers als aeroports és una autèntica muntanya russa, alternant baixades de fins al -9% tant a Barcelona com a Madrid, amb increments de fins el 17,8% de l'històric any 2011 del Prat. Per tant, sembla difícil preveure una estimació lineal per al futur a partir de només el darrer any o els 2 o 3 últims anys. Per superar-ho, he calculat la taxa d'increment anual dels últims 10 anys (2002-2012) i la dels últims 5 anys (2007-2012), i les he aplicat als propers anys fins al 2018, amb el resultat següent:
M
|
B
|
||
Taxa d'increment | 10 anys (02-12) |
2,9%
|
5,1%
|
5 anys (07-12) |
-2,8%
|
1,3%
|
|
Projecció 2018 | Amb taxa 10 anys |
53,7
|
47,4
|
Amb taxa 5 anys |
38,1
|
38,0
|
El resum és que en l'escenari optimista (taxa dels últims 10 anys), Madrid supera efectivament els 50 MPax el 2018, situant-se en 53,7 MPax, però Barcelona supera molt més àmpliament els 40 MPax previstos, i puja fins als 47,4 MPax. Per tant la relació el 2018 no seria 50/40 (1,25:1) sinó 53,7/47,4 (1,1:1) amb dos aeroports realment molt propers. Però és que, a més, en l'escenari pessimista (taxa dels últims 5 anys), Madrid cau fins als 38,1 MPax, mentre que Barcelona arriba als 38,0 MPax, diferenciant-se les dues instal.lacions per només 50.000 passatgers, amb una relació real 1:1.
Les conclusions són que a data d'avui sembla molt complicat estimar l'evolució del nombre de passatgers a uns pocs anys vista, i que, en tot cas, sembla que els senyors d'Aena escombren cap a casa sense manies quan es tracta de fer números sobre l'evolució futura de les seves instal.lacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada