dissabte, 7 d’agost de 2021

L'escut del Club Esportiu Espanyol: un error sobre una mentida inclosa en un frau?

La versió oficial explica que l'escut blanc i blau del Club Esportiu Espanyol de Barcelona reprodueix el de l'il·lustre almirall Roger de Llúria, que tants triomfs donà als reis de la Corona d'Aragó a finals del segle XIII.

El cert és que les proves heràldiques ens indiquen que l'escut de Roger de Llúria no eren 3 barres blaves en diagonal sobre fons blanc, sinó unes faixes vermelles horitzontals, també sobre fons blanc. Així apareixen en armorials antics però, sobretot, en la pròpia tomba de l'almirall a Santes Creus, on es veu clarament el faixat i on els savis diuen que hi ha restes de policromia vermella.

Aixi doncs, d'on surt "l'escut blanc i blau de l'almirall Roger de Llúria"? No ho sabem, però tot podria ser que vingués d'un error sobre una mentida inclosa en un frau. 

Ho expliquem.

Comencem pel frau. A finals del segle XVIII es publicà un excepcional manuscrit del segle XIII, que recollia escuts heràldics de més de 500 cavallers que van participar en la conquesta de València: les Trobes de mossèn Jaume Febrer. El manuscrit només tenia un problema: que era absolutament fals. No corresponia de cap manera al que s'hauria escrit en època de Jaume I, sinó que semblava clar que s'havia elaborat entre finals del segle XVII i la primera meitat del segle XVIII. Un frau, amb totes les lletres, que ja es va desenmascarar a primers del segle XIX. Malgrat tot, de manera totalment acrítica, moltes de les informacions incloses en les Trobes van continuar repetint-se, sovint perquè es referien a fets i personatges pintorescos, només amb el petit detall que eren absolutament falsos.

Seguim per la mentida. Un dels personatges inventats per aquestes Trobes és el català Guillem de Lauria, mestre de postes de Jaume I en les conquestes de Mallorca i València. (Sigui dit de passada, aquest senyor inventat té un carrer al barri de Poblenou de Barcelona). Doncs bé, l'escut d'aquest cavaller imaginari són bandes blaves sobre fons blanc. Tatxan! Ja tenim l'escut, que algú durant el segle XIX va creure autèntic i que va assignar a Roger de Llúria sense gaires manies.

Acabem per l'error. Les descripcions heràldiques són molt precises, més que res, perquè així s'estalviaven de dibuixar i pintar escuts en papirs i pergamins. Doncs bé, les Trobes afirmen que l'escut de Guillem de Lauria són bandes blaves sobre fons blanc. En heràldica, una banda és una diagonal que va de l'angle superior esquerre a l'angle inferior dret, des de la perspectiva del que mira l'escut. La peça oposada és la barra, que va de l'angle inferior esquerre a l'angle superior dret. És a dir, una banda seria una contrabarra, la de la tecla "ª º \" (backslash), mentre que una barra seria la de la tecla "7 /" que utilitzem en les adreces web (slash). Doncs bé, a l'escut del Club Esportiu Espanyol hi apareixen 3 barres /// blaves, en comptes de 3 bandes \\\ blaves.

En resum, un error (barres per bandes) sobre una mentida (l'inexistent Guillem de Lauria) inclosa en un frau (les falses Trobes de mossèn Jaume Febrer)

Evidentment el més possible és que els pericos primerencs adoptessin l'escut de les barres blanques i blaves, creient de bona fe que eren les de l'almirall Roger de Llúria. I evidentment tampoc no cal que canviïn l'escut, que aquest no és el seu principal problema. L'únic que sí que els demanem és que deixin de repetir com a lloros la falsa història de l'escut gloriós.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada